Den kreativa förskolan
Med inspiration från Reggio Emilia
Vår pedagogik
En lärande miljö
Margarethaskolans Förskola erbjuder en trygg, kreativ och inspirerande miljö där barnen får utrymme att utvecklas och utforska världen på sitt eget sätt. Vi ser varje barn som kompetent, nyfiket och fullt av potential. Vår pedagogik bygger på en stark tro på att barn lär sig i alla situationer, vare sig det är i hallen när vi tar på oss skorna, under samlingar eller i leken utomhus. Vi utformar en miljö som utmanar och inspirerar barnen att växa genom nyfikenhet och utforskande.
Barn har hundra språk
Vi tror på ”hundraspråklighet” – en tanke som genomsyrar hela vårt arbete och som ligger till grund för stora delar av förskolans läroplan. Barn har otaliga sätt att uttrycka sig på, och hos oss får de möjligheten att upptäcka och utveckla dessa genom bland annat måleri, drama, rörelse, lera och många andra uttrycksformer. Varje barn är unikt, och genom olika kreativa processer kan de uttrycka sig på sätt som känns naturliga och utvecklande för dem.
Individuella behov och intressen för bästa lärande
På Margarethaskolans Förskola väver vi samman olika ämnen och discipliner, där vi integrerar litteratur, språk och matematik i barnens vardag. Vi strävar efter att alltid arbeta i mindre grupper, vilket gör att vi kan fokusera på varje barns individuella behov och intressen. Genom att arbeta på detta sätt, uppmuntrar vi barnen att upptäcka och förstå världen på sina egna villkor. Många av våra barn har redan utvecklat grundläggande läs- och matematikkunskaper innan de börjar skolan.
Pedagoger som medforskare
Våra pedagoger fungerar som medforskare, och tillsammans med barnen utforskar vi ämnen och projekt som bygger på deras intressen. Det är barnens nyfikenhet som styr vårt arbete, och vi låter varje barn vara delaktig i sin egen lärandeprocess. Vi använder naturmaterial och anpassar lärmiljön för att främja kreativitet och upptäckarlust.
En förskola som utgår från barns rättigheter
Hos oss får alla barn den omsorg och de utmaningar de har rätt till. Vi tror att varje barn kan, utifrån sina egna förutsättningar, och vi strävar efter att varje barn ska känna sig sedd och hörd. Genom mindre grupper och individuellt anpassade aktiviteter skapar vi en miljö där varje barn får möjlighet att utvecklas i sin egen takt.